Herba dan ubatan kimia

on Friday, April 24, 2009
Mengambil dan menerima herba sebagai ubat bukan bererti menolak seluruhnya penggunaan ubatan kimia.Herba sebagai pilihan utama dalam kes-kes yang telah terbukti kesembuhanya bukanya kes baru yang bersifat “acute”.Penyakit yang bersifat “acute” akan menyerang dengan kadar yang cepat sekiranya lambat tindakan akan membawa kepada keadaan yang lebih serious.Persoalanya bukanya herba tidak mampu bagi mengatasi keadaan sebegini tetapi ia memerlukan perhatian yang dating daripada herbalis yang terlatih.Disamping ubatan herba yang cukup untuk menghadapi pelbagai masalah mendatang.

Satu perkara yang perlu diambil kira ialah berlakunya keadaan dihidrasi yang parah dimana minuman yang diminum tidak akan dapat diterima oleh tubuh.dalam keadaan air yang kurang tubuh akan menjadi lemas dan nafas juga menjadi semakin sukar.Air asam jawa dan air roselle sahaja yang boleh disusup masuk kedalam tubuh melalui minuman.Pesakit perlu memastikan air cukup dalam badan kerana kekurangan air menyebabkan semua herba yang diberikan tidak berkesan.Oleh sebab itu pengecaman boleh dibuat pada bahagian kulit dimana kulit menjadi kecut dan kering dikuti dengan lidah berwarna pink.

Dalam keadaan ini pemberian air melaui drip/infuse sangat sangat diperlukan dan jangan lambat mengambil keputusan kerana ini akan merbahayakan nyawa pesakit.
Posted by jawimedherb at 6:37 PM 0 comments
JMH

Buku “ Jawi Medicinal Herbas” merupakan pembukuan semula tulisan dalam blog saya(jawi Med Herb).Mudah dijadikan rujukan terutama kepada semua ahli yang sedang dan akan menggunakan herba-herba Jawi(HPA) sebagai terapi.Pandangan-pandangan serta pengalaman perubatan herba akan terus dilengkapkan dalam buku –buku seterusnya.Buku ini mengandungi 130 halaman dan terima kasih saya kepada Pak dadi yang telah menyusun semula tulisan ini.

Saya amat berharap ahli-ahli HPA boleh menjadikan buku ini sebagai asas pembacaan awal bagi mengenali pengubatan jawi yang sedang diperjuangkan.Semoga Allah memberikan kita pertunjuk. (Sumber PU herbalis)

No comments:

Post a Comment